Omlouvám se všem, kdo postrádají ve starších příspěvcích fotografie. Jsou začarované někde v googlových střevech.
Pracuji na jejich osvobození, ale chce to čas.

Prohledat tento blog

Nabídka z archivu

Zbavit svět lži je víc než odzbrojení

Následující text je skoro 60 let starý. Modlitba za pravdu Bože, který jsi stvořil národy a všem jsi vdechl touhu žít ve cti, zbav dnešn...

pátek 17. března 2017

Operní drby - březen 2017

- Od 28. února do 14. března proběhlo v La Scale pět představení La Traviaty a ve třech z nich zpívala Violettu Anna Netrebko (alt. Ailyn Perez). K roli se vrátila po 8 letech a kritiky pěly superlativy a ocenily její plný hlas a zralou postavu. Alfredo Germonta zpíval Francesco Meli, jeho otce 75letý a stále při síle Leo Nucci. Dirigent Nello Santi je ještě o 10 let starší a poprvé v La Scale dirigoval v roce 1971.

 

- Skvělá italská mezzosopranistka Anna Caterina Antonacci (55) se vzácně objevila v USA, aby v opeře San Francisco zazpívala třikrát monodrama Francise Poulenca La Voix humaine (1958) v programu doplněném několika písněmi. Ve vystoupeních, která se uskutečnila 11., 14. a 17. března ji na klavír doprovázel Donald Sulzen.


- Po premiéře v neděli 12. března se v sobotu 18. března v 19 hodin uskutečnil IT přenos představení veristické opery Andrea Chénier italského skladatele Andrea Giordano z Bavorské státní opery v Mnichově. V režii Philippa Stölzla a hudebním nastudování Omer Meir Wellbera zpívali v hlavních rolích Jonas Kaufmann, Anja Harteros, Luca Salsi a Doris Soffel. Scéna byla horizontálně a vertikálně rozparcelována tak, aby i neřečené bylo vidět a i hloupý pochopil, o co jde. Otázka je, měl-li pak dost času na muziku, která byla výborná.

- Národní divadlo uvedlo novou Tosku v režii Arnauda Bernarda, který dělal m.j. i Traviatu ve Státní opeře. Nepředstavuje špičku, ale není ani úplné béčko ve svém oboru. Představení se odehrává na mapě Říma a je tam i datum 1923, ale kostýmy připomínají i jiné totality 20. století. Hlavní roli zpívala působivě Barbara Haveman (pokračovat v ní bude ve Stuttgartu) a Caravadossiho Valter Borin, univerzální italský muzikant, ovšem mnoho psů - zajícova smrt. Zloducha Scarpia pak ztvárnil domácí Jiří Sulženko. Aktualizace byla jistě pěknou intelektuální hrou pro režiséra, mně jako divákovi spíš vnášela do děje rušivá vedlejší témata. Byla to sice Tosca, ale místo do hloubky se rozprostřela do šířky. Ne-li rozplizla.

- Metropolitní opera dál snižuje věk průvodců představeními v Live in HD. Po čtyřicátníkovi Ericu Owensovi uváděla tentokrát třicátnice Isabel Leonard Traviatu. Její mluva je kultivovaná, její exteriér prvotřídní, ale zcela přirozeně jako o generaci starší matadorky zatím nepůsobila. Bylo až moc vidět, jak hlídá vymezený čas. Ovšem Owens byl poprvé značně prkennější.

- Tatáž Isabel Leonard podle kritik excelovala jako Charlotte v Massenetově Wertherovi, jehož letošní serie skončila 9. března. Představitelem Werthera byl Vittorio Grigolo.

- Navštívil jsem představení Slavík / Jolanta v Národním divadle, protože jsem chtěl živě slyšet vítězku Operalie 2009. Julia Novikova zpívat bezpochyby umí, i když do operní extraligy se nepropracovala, ale Olga Jelínková mne v této roli a inscenaci zaujala víc. Není snadné naroubovat zpěváka smysluplně na jedno představení.

- 24. března se v Brně koná premiéra opery Láska na dálku francouzsko-finské skladatelky Kaija Saariaho. Režisérem je šéf brněnské opery Jiří Heřman a roli Clémence, podle mne hlavní postavy opery, alternují Pavla Vykopalová a Lucie Hájková. Bude zajímavé ji porovnat s velmi úspěšným provedením v MET v lednu tohoto roku.

- Na co jít v dubnu v Česku:

8       Opera Plzeň, premiéra Dvořákovy Rusalky, detaily divadlo tají

23     Opera Opava, premiéra Dvořákovy Rusalky (detaily)

27     ND Ostrava, premiéra Smetanova Tajemství v rámci dlouhodobého projektu nastudování všech Smetanových oper. V červnu bude opera uvedena v Litomyšli

- Na co jít v dubnu jinde v Evropě:

2       Berlin, Komische Oper. Barrie Kosky režíruje novou inscenaci opery Mussorgského Trh v Soročincích s Jens Larsenem a Agnes Zwierko, dirigent Henrik Nánási

2       Zurich, Oper. Juan Diego Flórez a Anna Stéphany zpívají v nové inscenaci Werthera, v režii Tatjany Gürbaca a pod taktovkou Cornelia Meistera

7       Baden-Baden, Festspielhaus. Simon Rattle diriguje novou inscenaci Tosky s Kristīnou Opolais, Marcelo Álvarezem a Jevgenijem Nikitinem; režie Philipp Himmelmann

8       Linz, Landestheater. Nová produkce Hindemithovy Die Harmonie der Welt, s Seho Changem v roli Keplera, dirigent Gerrit Priessnitz, režie Dietrich Hilsdorf

8       Salzburg, Grosses Festspielhaus. Christian Thielemann diriguje Die Walküre v obnovené inscenaci z roku 1967, kdy zahajovala Salzburg Easter Festival. Zpívají Anja Kampe, Vitalij Kowaljow, Anja Harteros a Peter Seiffert, režie Vera Nemirova a scéna Günther Schneider-Siemssen

12     Milan, La Scala. Riccardo Chailly diriguje novou produkci La gazza ladra se zpěváky Rosa Feola, Serena Malfi, Paolo Bordogna, Alex Esposito a Michele Pertusi, režie Gabriele Salvatores

15     Paris, Opéra Bastille. Aida Garifullina zpívá hlavní roli v nové inscenaci Snow Maiden režiséra Dmitri Tcherniakova, dále Martina Serafin, Ramón Vargas, Ekaterina Semenchuk a Vladimir Ognovenko, diriguje Mikhail Tatarnikov

24     London, Royal Opera House. Thomas Adès diriguje první britské uvedení The Exterminating Angel s Audrey Luna, Sally Matthews, Anne Sofie von Otter, Iestyn Davies, Charles Workman, Frédéric Antoun, Thomas Allen a John Tomlinson, režie Tom Cairns

26     Strasbourg, Opéra. Elena Tsallagova zpívá hlavní roli v nové produkci Cavalliho opery;  režie Mariame Clément, dirigent Christophe Rousset

30  Frankfurt, Oper. Lothar Zagrosek diriguje novou inscenaci tří Krenkových oper Der Diktator, Schwergewicht a Das geheime Königreich v režii Davida Hermanna new with casts including Davide Damiani, Juanita Lascarro and Sydney MancasolaTom Cairns

Žádné komentáře:

Okomentovat