Omlouvám se všem, kdo postrádají ve starších příspěvcích fotografie. Jsou začarované někde v googlových střevech.
Pracuji na jejich osvobození, ale chce to čas.

Prohledat tento blog

Nabídka z archivu

Zbavit svět lži je víc než odzbrojení

Následující text je skoro 60 let starý. Modlitba za pravdu Bože, který jsi stvořil národy a všem jsi vdechl touhu žít ve cti, zbav dneš...

středa 25. března 2015

Traviata aix-vídeňská 2015

Ve Vídni se 40 let hrála klasická inscenace Verdiho Traviaty vytvořená Otto Schenkem v roce 1971. Při premiéře zpívali Violettu Ileana Cotrubas, Alfreda dnes 89letý Nicolai Gedda a Floru Edita Gruberová, která dodnes září! Z posledních let této inscenace byla nejvíce oslavovaná 3 představení z roku 2009 s Annou Netrebko a Josephem Callejou v hlavních rolích.

Tato inscenace byla nahražena v roce  2011 novou, která vznikla v koprodukci festivalu v Aix-en-Provence a Videňské státni opery. Premiéra byla v červenci v Provence, když Violettu zpívala Natalie Dessay, pro níž vlastně byla inscenace vytvořena, a Alfreda Charles Castronovo a stejné obsazení pak měla i vídeňská premiéra v říjnu. Potom ji Dessay zpívala ještě v první polovině roku 2012 ve Vídni a více méně paralelně v MET, a tím s Violettou skončila a do roka i s operou. Od té doby se ve Vídni vystřídalo několik protagonistů (třeba v roce 2013 Marlis Petersen a Rolando Villazon) a letos to byli Marina Rebeka a Stephen Costello jako Alfred, kteří se jen přesunuli z MET, kde zpívali ve slavné Deckerově "salzburské" Traviatě z roku 2005, a Dmitry Chvorostovsky jako Alfredův otec.

Spíše činoherní režisér Jean-François Sivadier pojal své poslání dosti netradičně a postmoderně vytvořil něco jako divadlo na divadle, kde časem nebylo zřejmé co je co ani kdo je kdo. Venkov ve druhém jednání symbolizovala veliká plátna spuštěná na pozadí, lože lásky tamtéž vypadalo jako na seníku a umíralo se na židli. Ale upřímně řečeno to ani nevadilo, protože výkon především Mariny Rebeky byl naprosto uchvacující, stejně jako orchestru, který dirigoval Marco Armiliato. Výborný byl i Abdellah Lasri (záskok za Stephena Costella, debut ve WSO), poněkud únavné však bylo předvádění se Dmitry Chvorostovského, který jakoby hrál jen "na sebe" jako hvězdu večera. Takže jsem pohrdl i titulkovacím displayem před sebou a chvílemi jen naslouchal. Radost veliká.

scéna před 3. jednáním
zleva: Marina Rebeka (Violetta), Abdellah Lasri (Alfredo), Dmitri Chvorostovsky (Germont),
Catherine Trottman (Flora) a Alfred Sramek (dr. Grenvil)
Lotyšská sopranistka Marina Rebeka (nar. 1980) má za sebou zhruba 5-6 let mezinárodní kariéry a Violetta je její parádní role, ve které dnes patří k absolutní světové špičce (v její věkové kategorii ještě Sonya Yoncheva). Zpívala ji v berlínské Deutsche Oper, ve Florencii, Videňské státní opeře, v Soulu, Chicagu, Mnichově, zcela nedávno v MET, letos se vrací do Berlína a zpívat ji bude i ve Wiesbadenu a v Londýně. Na posledních dvou štacích má zpívat Alfreda její manžel, ukrajinský tenor Dmytro Popov, vítěz Operalie 2007. A protože v Londýně to bude šňůra 16 představení, střídá se tam právě s Yonchevou, vítězkou Operalie 2010, která si díky tomu může na jeden večer odskočit do pražské Smetanovy síně.

Marina Rebaka jako Violetta v MET, prosinec 2014
Zajímavý byl zcela náhodný střet s civilní podobou protagonistů večera, když jsem procházel kolem shluku lidí u východu z divadla v okamžiku, kdy zpěváci vycházeli. Nenápadný a v podstatě neznámý Abdellah Lasri - Alfred prošel prakticky bez povšimnutí. A zatímco padesátník Chvorostovsky oblečený jako teenager se křečovitě vinul k mladým Korejkám, které se s ním chtěly vyfotografovat, dokud si ho jedna postarší dáma z davu neodvedla, Rebeka se chovala uvolněně, neafektovaně a přátelsky. Leč přesto, že z její strany byla evidentně dobrá vůle, fotografie se mi dost nepovedla. Ovšem ani ta, kterou o pár dní později učinila sama, není nic moc. Ale takhle nějak vypadá.



Jen pro úplnost dodávám, že Rebeka dávala před 2,5 roky recitál v rámci festivalu Dvořákova Praha. Koncert však nebyl dostatečně navštíven a jeden ze všeznalců dokonce napsal: "Dívenka na sobě opravdu musí ještě zapracovat, aby to byl dobrý, znělý a vyrovnaný hlas." To už měla za sebou Violettu v Berlíně a Donu Annu v MET. Bylo by fajn, kdyby přijela znovu, aby jí ten expert zase poučil, jak to má dělat.

Vídeňská státní opera
LA TRAVIATA
středa 18. března 2015 | 19:30 | v italském jazyce

34. představení této inscenace
Marco Armiliato | Dirigent
Jean-Francois Sivadier | Režie
Alexandre de Dardel | Scéna
Virginie Gervaise | Kostýmy
Cécile Kretschmar | Masky
Philippe Berthomé | Světlo
Véronique Timsit | Asistent režie
Boris Nebyla | Choreografie
Thomas Lang | Sbormistr

Orchestr a sbor Vídeňské státní opery
Vídeňský státní balet

Marina Rebeka | Violetta Valéry
Catherine Trottmann | Flora Bervoix
Aura Twarowska | Annina
Abdellah Lasri | Alfredo Germont
Dmitri Hvorostovsky | Giorgio Germont
Carlos Osuna | Gaston
Gabriel Bermúdez | Baron Douphol
Il Hong | Marquis d'Obigny
Alfred Šramek | Doktor Grenvil
Thomas Köber | Giuseppe
Franz Gruber | Sluha Flora
Wataru Sano | Kommissionär
Christoph Nechvatal | Faktotum

Žádné komentáře:

Okomentovat