Omlouvám se všem, kdo postrádají ve starších příspěvcích fotografie. Jsou začarované někde v googlových střevech.
Pracuji na jejich osvobození, ale chce to čas.

Prohledat tento blog

Nabídka z archivu

Zbavit svět lži je víc než odzbrojení

Následující text je skoro 60 let starý. Modlitba za pravdu Bože, který jsi stvořil národy a všem jsi vdechl touhu žít ve cti, zbav dneš...

sobota 27. dubna 2019

Dvě hvězdy v neoslnivém večeru

Před nějakými plus mínus deseti lety byly recitály zahraničních pěveckých hvězd něco zcela mimořádného. Vidět a slyšet jména jako Villazon, Bartoli, Florez, Radvanovsky, Chvorostovsky, to byl pro milovníky opery svátek. leč možná že nejen já jsem došel k názoru, že je to sice pěkné, ale hudba je ještě něco víc než hezké zpívání. K tomu je však třeba scéna, děj, drama, které se při recitálu přece jen nemůže rozvinout. A v té době přišla Metropolitní opera se svým unikátním projektem Live in HD, ke kterému se časem přidaly další operní domy.

Ale recitálů se nezříkám. Stojí zato vidět špičkového zpěváka živě a zblízka. Letos v lednu jsem dokonce vyrazil zčásti i kvůli takovému koncertu do Paříže a před pár dny jsem navštívil další v Praze.

Hlavně  proto, že Ermonelu Jaho jsem jednak viděl a slyšel v záznamu Traviaty z Glyndebourne, jednak byla před 3 roky zvolena publikem jako nejlepší zpěvačka International Opera Awards.

Druhý zpěvák večera, Simon Keenlyside, je osvědčená barytonová hvězda, kterou bylo možné vidět mimo jiné ve dvou přenosech z Metropolitní opery (Don Giovanni a Hamlet) a také nastudování Dona Giovanniho v Glyndebourne. V kombinaci s Jaho jsem měl pocit, že stojí za to koncert navštívit.

Nelituji, i když ona výhrada s přirozeně dramatickým projevem platí dál. Simon Keenlyside disponuje mohutným barytonem, sametovým a znělým v celém rozsahu. Jeho projev je spíše civilní, ale doplněn lehkým anglickým humorem je přesně to, co mi vyhovuje.

Emonela Jaho působila poněkud nepřesvědčivě a její hlas se občas za orchestrem ztrácel. Nejlépe tak vyzněly duety, zvláště ten z 2. jednání Traviaty. Při Lippen Schweigen si dokonce zatancovali na parketu mezi sedadly. Také třetí duet Zerliny a Masetta z Dona Giovanniho, který zazněl v přídavku byl povedený.

Celkově tedy hezký večer, i když upřímně řečeno jsem čekal o trochu víc. Prostě, jak říkala běhající primátorka Krnáčová blahé paměti, zpovykaní Pražáci.

Děkovačka: zleva Jaho, Keenlyside a Borowicz

Smetanova síň Obecního domu Praha
středa 24. dubna 2019

Pěvecký recitál

Ermonela Jaho - soprán a Simon Keenlyside - baryton

SOČR, dirigent Lukasz Borowicz

Program
RUGGERO LEONCAVALLO (1857–1919)
Si può? (Tonio), Komedianti

GIACOMO PUCCINI (1858–1924)
Vissi d'arte (Tosca), Tosca, 2. dějství

GIUSEPPE VERDI (1813–1901)
Eri tu che macchiavi quell'anima (Renato), Maškarní ples, 3. dějství

GIACOMO PUCCINI
Un bel dì, vedremo (Cio-Cio-San), Madama Butterfly, 2. dějství

GIUSEPPE VERDI
Credo in un Dio crudel (Jago), Otello, 2. dějství

Ave Maria (Desdemona)
Otello, 4. dějství

La traviata, předehra

Madamigella Valery? – Sono io (Giorgio Germont & Violetta), La traviata, 2. dějství

         přestávka

FRANCESCO CILEA (1866–1950)
Io son l’umile ancella (Adriana), Adriana Lecouvreur, 2. dějství

JULES MASSENET (1842–1912)
Vision fugitive (Hérode), Hérodiade, 2. dějství

GUSTAVE CHARPENTIER (1860–1956)
Depuis le jour (Louise), Louise, 3. dějství

JACQUES OFFENBACH (1819–1880)
Scintille, diamant (Dapertutto), Hoffmannovy povídky, 2. dějství

RUGGERO LEONCAVALLO
Mamma? lo non l'ho avuta mai (Zazà), Zazà, 3. dějství

Zazà, piccola zingara (Cascart), Zazà, 4. dějství

FRANZ LEHÁR (1870–1948)
Lippen schweigen (Hanna & Danilo), Veselá vdova, 3. dějství

Žádné komentáře:

Okomentovat