Omlouvám se všem, kdo postrádají ve starších příspěvcích fotografie. Jsou začarované někde v googlových střevech.
Pracuji na jejich osvobození, ale chce to čas.

Prohledat tento blog

Nabídka z archivu

Zbavit svět lži je víc než odzbrojení

Následující text je skoro 60 let starý. Modlitba za pravdu Bože, který jsi stvořil národy a všem jsi vdechl touhu žít ve cti, zbav dnešn...

čtvrtek 7. března 2019

Saul, aneb o škodlivosti mocenské paranoie

Tříaktové oratorium G. F. Händela na libreto Charlese Jennense dějově vychází z biblických událostí tak jak je popisuje První kniha Samuelova, kapitoly 16-31. Příběh Saula, prvního krále Izraele, vykresluje přerod přátelství a obdivu zamýšleného Saulova následníka Davida v paranoidní závist a nenávist, které nakonec vedou k smrti nejen krále, ale i jeho synů. V dramatu se objevují také mytické postavy čarodějnice z Endoru a ducha proroka Samuela, kterého čarodějnice vyvolá z mrtvých. Pro Händela typická velká sborová čísla patří k tomu nejdramatičtějšímu, co Händel napsal.

Saul byl Händelovým prvním velkým oratoriem, které napsal po zdravotní krizi v roce 1738. Poprvé zazněl za přítomnosti krále v Královském divadle v Londýně 16. ledna 1739 a sklidil nevšední úspěch, takže byl uváděn i na jiných místech a v dalších sezónách a dodnes patří mezi nejhranější oratoria vůbec. Z Händelových oratorií ho překonal jediný Mesiáš, který vznikl o 3 roky později.

Vedle čistě koncertního provedení je Saul nezřídka inscenován jako opera. Pozoruhodné jevištní provedení režíroval v roce 2015 v Glyndebourne z Austrálie pocházející Barrie Kosky, excelentní tvůrce mnoha pozoruhodných inscenací a první Žid, který režíroval v Bayreuthu (Mistři pěvci norimberští, 2017)


Podobně jako je z Lohengrina znám svatební pochod, ze Saula žije nezávisle pochod smuteční. Tady třeba v království Tongo, ostrůvku v Tichém oceánu vzdáleném tisíce kilometrů od kontinentů. Což zase není až tak divné, uvědomíme-li si, že zněl i na pohřbu Winstona Churchilla či Greorge Washingtona.


A poněkud upravené oratorium v operním hávu viděli roku 2015 i návštěvníci vánočního festivalu v kapli sv. Pavla na Broadway v provedení Trinity Baroque Orchestra a sboru farního kostela Nejsvětější Trojice ve Wall Street.


Vloni bylo možné navštívit scénickou verzi v režii Klause Gutha i v Theater an der Wien.



Händelova oratoria napsaná od konce 30. let do skladatelovy smrti o 20 let později vytvořila tradici možná významnější než jeho opery. Jejich předností bylo, že témata byla většinou biblická a tedy známá širokému okruhu potenciálních posluchačů (na rozdíl od mytologických, s nimiž mohl oslovit spíše vzdělanější část publika. Současně byla psána v angličtině a rozsáhlé uplatnění sborů rovněž odpovídalo anglické tradici. Díky tomuto úspěchu sborové scény vstoupily v mnohem větším rozsahu i do operní tvorby.

Pražský koncert provedl Czech Ensemble Baroque. Zakladatel a dirigent Roman Válek, zabývající se stylovou interpretací děl starších slohových období v autentické interpretaci na dobové nástroje vede soubor už více než 20 let. Ten má tři složky: orchestr, vokální ansámbl a sólisty. Jeho široký repertoár je barokní a klasicistní a usiluje o znovuobjevení díla F. X. Richtera. Ten působil posledních 20 let svého života jako kapelník ve štrasburské katedrále a narodil se v Holešově, nedaleko sídla souboru. Na holešovském zámku také probíhají kurzy Letní školy barokní hudby organizované Czech Ensemble Baroque a soubor je rezidenčním ansámblem Hudebního festivalu Znojmo. Mimo mnohé jiné.

Oratorium Saul Roman Válek nastudoval pro scénické provedení na letním festivalu ve Znojmě v červenci 2019, koncertní provedení však mělo premiéru 16. ledna v Brně a 8. února proběhla v pražském Rudolfinu repríza. Hlavními trumfy byli Adam Plachetka a Andreas Scholl. První s Romanem Válkem a znojemským festivalem spolupracuje od roku 2005 a realizovali spolu řadu projektů, včetně CD „Händel Oratorio Arias“ (2012), tehdy ještě bez Saula. I přesto překvapilo, že tento skvělý zpěvák  spoléhal jako Saul víc na mohutnost svého hlasu a zarputilý výraz tváře než na výraz pěvecký. Naproti tomu mimořádný kontratenor Andreas Scholl dostál své pověsti a jak jeho sólo zpěv, tak i duety s Kristýnou Vylíčilovou byly ozdobou koncertu. Nezklamali však ani ostatní a za těch skoro 5 hodin to rozhodně stálo.

Andreas Scholl a Kristýna Vylíčilová

pátek 8. února 2019
Praha, Rudolfinum
Georg Friedrich Händel: Saul

OBSAZENÍ
Saul, Král Izraele, bas: Adam Plachetka
David, kontratenor: Andreas Scholl
Merab, soprán: Natalia Rubis
Michal, soprán: Kristýna Vylíčilová
Jonathan, tenor: Rupert Charlesworth
Velekněz, tenor: Tadeáš Hoza

Duch Samuelův, bas: Jiří Miroslav Procházka
Čarodějnice z Endoru, Abner, tenor: Jakub Kubín
Amalekite, tenor: Lukáš Hacek
Doeg, baryton: Martin Vacula
Soprán solo: Markéta Böhmová, Pavla Radostová
Czech Ensemble Baroque (20 zpěváků)

ORCHESTR
Czech Ensemble Baroque
Dirigent: Roman Válek

Žádné komentáře:

Okomentovat