Pražská koncertní sezóna odstartovala svou podzimní část již v neděli 2. září několika akcemi Dvořákovy Prahy. Mezi ně a zahajovací koncert v pátek 7. září se ve středu vklínil recitál česko-slovenské sopránistky Simony Houda Šaturové a tenoristy Atilly Ayan původem z Brazílie. Zatímco Šaturová je českému publiku známa z vystoupení v Národním divadle (např. La finta giardiniera 2009, Olympiade 2013) nebo Théâtre Royal de la Monnaie v Bruselu (Traviata 2012, záznam), četných koncertů (třeba monumentální provedení Mahlerovy 8. symfonie řízené Christophem Eschenbachem v roce 2011), recitálů (2009 s Bryn Terfelem, vánoční 2010, s Mariuszem Kwieczenem v roce 2016) i CD, teprve 32letý Ayan vystupoval před českým publikem pouze jednou a to před 5 roky jako "zajíček" Angely Gheorgiu. Jinak ovšem se po absolvování Lindenmannova programu v Metropolitní opeře před 7 lety rozjela jeho oslnivá kariéra ve velkých operních domech a od loňského roku je zřejmě i stálým hostem MET.
Koncert v ne zcela obsazené Smetanově síni zahájil opravdu impozantně árií "Questa o quella" vévody z Rigoletta. Jeho mohutný tenor snadno vyplnil prostor sálu až k diváckému pocitu radosti a řekl bych, že je jedním z mála dnešních špičkových tenorů, který je schopen nahradit Pavarottiho nebo Dominga.
V další árii se představili spolu s mladistvě a křehce působící Šaturovou. Její hlasové možnosti známe, zpívá krásně, ale tam, kde zpívali oba, ji nebylo moc slyšet. Přesto byl celkový dojem výborný, protože evidentně fungující chemie dodávala jejich projevu přesvědčivosti přesahující rámec uměleckého projevu. Pokud zpívala Šaturová sama, nechával dirigent na orchestru, jak hlasitě bude hrát a ten někdy hrál zbytečně hlasitě. Ostatně byla-li vidět nějaká slabina, pak to byl právě dirigent, který se nijak nezapojit do show a jen nezajímavě udával tempo.
Přesto se domnívám, že koncert stál za to, standing ovation se sice nekonaly, ale návštěvníci si přesto vytleskali tři přídavky, poslední byl recitálový hit Brindisi, a po něm vyrazili do příjemně teplé noci babího léta v Praze. A to že návštěva byla slabší zřejmě způsobila konkurence navazujícího zahájení Dvořákova podzimu, když součet vstupného na oba koncerty byl i pro ne zcela chudé zájemce přece jen nadstandardní. Z téhož důvodu využiji podzimní nabídku Nachtigal Artists selektivně a navštívím pouze koncert v Itálii zapadlé vlastenky Zuzany Markové v listopadu a bohužel nenavštívím prosincový recitál Nadine Sierry a Petra Nekorance, kde bych možná byl ochoten i lehce finančně vykrvácet, kdyby nebylo vyprodáno.
Středa 5. září 2018
Smetanova síň, Obecní dům Praha
Atalla Ayan - tenor
Simona Šaturová - soprán
Symfonický orchestr Českého rozhlasu
Robert Tuohy - dirigent
Program
GIUSEPPE VERDI (1813–1901)
Questa o quella (Vévoda mantovský)
Rigoletto, 1. dějství
E il sol dell’anima (Gilda & Vévoda mantovský)
Rigoletto, 1. dějství
Caro nome (Gilda)
Rigoletto, 1. dějství
HECTOR BERLIOZ (1803-1869)
ŘÍMSKÝ KARNEVAL, předehra
CHARLES GOUNOD (1818–1893)
Je veux vivre (Julie)
Romeo a Julie, 1. dějství
JULES MASSENET (1842–1912)
En fermant les yeux (Des Grieux)
Manon, 2. dějství
Toi! Vous! ... N'est-ce plus ma main (Des Grieux & Manon)
Manon, 3. dějství
přestávka
FRIEDRICH VON FLOTOW (1812–1883)
M’appari tutt’amor (Lyonel)
Martha, 3. dějství
GIUSEPPE VERDI
Preludio
La traviata, 3. dějství
Parigi, o cara (Alfredo & Violetta)
La traviata, 3. dějství
Předehra
Luisa Miller
Ma se m'è forza perderti (Riccardo)
Maškarní ples, 3. dějství
GAETANO DONIZETTI (1797–1848)
Ah! Tardai troppo – O luce di quest'anima (Linda)
Linda di Chamounix, 1. dějství
Una furtiva lagrima (Nemorino)
Nápoj lásky, 2. dějství
Caro elisir (Nemorino & Adina)
Nápoj lásky, 1. dějství
„Jen dvě věci jsou nekonečné – vesmír a lidská hloupost.
Tím prvním si ovšem nejsem zcela jist.“ (Albert Einstein)
Pracuji na jejich osvobození, ale chce to čas.
Prohledat tento blog
Nabídka z archivu
Zbavit svět lži je víc než odzbrojení
Následující text je skoro 60 let starý. Modlitba za pravdu Bože, který jsi stvořil národy a všem jsi vdechl touhu žít ve cti, zbav dneš...
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
Žádné komentáře:
Okomentovat