Omlouvám se všem, kdo postrádají ve starších příspěvcích fotografie. Jsou začarované někde v googlových střevech.
Pracuji na jejich osvobození, ale chce to čas.

Prohledat tento blog

Nabídka z archivu

Zbavit svět lži je víc než odzbrojení

Následující text je skoro 60 let starý. Modlitba za pravdu Bože, který jsi stvořil národy a všem jsi vdechl touhu žít ve cti, zbav dnešn...

pondělí 19. prosince 2016

Láska zdaleka zblízka

Skladatelek není a nikdy nebylo moc, takže když nějaká napíše operu, je k úspěchu nakročeno. Ve Finsku narozená Kaija Saariaho napsala operu  L’amour de loin (Láska zdaleka) na francouzské libreto od v Libanonu narozeného spisovatele Amina Maaloufa. Oba žijí ve Francii. Premiéra se konala před 16 lety v Salcburku, přesně 15. srpna 2000, letos opera doputovala do newyorské Metropolitní opery.

Skladatelka o své práci říká: "Hudba je tak abstraktní jazyk, že nás vede k vyjádření aspektů nás samých, které nejsme schopni vyjádřit slovy. Vede skladatele k tomu, že v sobě i ve světě okolo sebe objevují nové dimenze. Komponování má tedy pro mě i spirituální aspekt."

Příběh vychází z legendy o trubadúrovi ze 12. století Jaufré Rudelovi. Opera o pěti aktech a pouhých třech sólistech, vypráví tento příběh: Jaufré Rudel, princ z Blaye, znuděn svým zhýralým životem, se vzdá všech neřestí a sní o nedosažitelné milence. V souladu s tím se zamiluje do vzdálené tripolské hraběnky Clémence, o jejíž kráse a dobrotě mu vypravuje poutník. Ten pak krásce poví, že ji trubadúr opěvuje ve svých písních a ona pro změnu začíná snít o něm. Jaufré se s Clémence chce setkat, ta však dává přednost lásce na dálku. Jaufré se přesto vydává na cestu, ale zároveň se setkání obává, a rozhodne se jet dál a přidat se ke křižákům. Ze své úzkosti cestou onemocní a přijíždí se smrtí na jazyku do Tripolis. Tam ho čeká Clémence, vzájemně si vyznají lásku, což nepomůže, a Jaufré umírá Cleménce v náručí. Ta se z Jaufrého smrti obviňuje a rozhodne se odejít do kláštera. V závěrečné scéně - modlitbě však není zcela jasné, zda se modlí k Bohu nebo ke své "lásce zdaleka".

Režie MET inscenace byla svěřena poněkud svéráznému francouzskojazyčnému Kanaďanu Robertovi Lepage a celý večer se odehrává na šikmé scéně představující většinou moře, občas i schody. Iluzi moře vyvolává 28000 LED světýlek uspořádaných do desítek rovnoběžných pásků, které se mihotají a mění barvu.

Hudebního nastudování se ujala Finka Susanna Mälkki, šéfka Helsinské filharmonie a hlavní hostující dirigent Los Angeles Philharmonic.

A sólisté byli všichni domácí, přičemž největší reputaci z nich má Susanna Phillips (mimo jiné je vítězem Operalie a Metropolitan Opera National Council Auditions) vyzbrojená kromě skvělého zpěvu i nakažlivým úsměvem.

O přestávce vyzpovídala Debbie Voigt kde koho a došlo na obvyklé mlácení prázdné slámy s interprety a měla tam i Placida Dominga, který v lednu vystoupí v hlavní roli Verdiho Nabuka. Při té příležitosti se pochlubil, že zpíval ve 20 Verdiho operách a 15 jich dirigoval. Ovšem těch 75 let je na něm přece jen vidět.


Úžasná byla především Susanna Phillips (od nedávna Huntington), která se po řadě menších rolí konečně dostala do pozice tahouna představení.

L’Amour de loin - Susanna Phillips a Eric Owens
Sussane Phillips trénuje s manželem - právníkem a maratonským veteránem v Central Parku.
Sama se stala tváří Newyorského maratonu
Tamara Mumford jako Poutník na moři
Přestože všichni tři interpreti byli výborní, zcela jednoznačně vynikala Susanna Phillips, především nádherným zpěvem. Pro Jaufré bych možná volil fyzicky poněkud jiný typ, ale problém s tím nemám. Susanna Mälkki dokázala vést orchestr citlivě a sbor se s ním výborně doplňoval. Nezvyklá hudba jakoby se třpytila a nad scénou a orchestrace nevyvolávala žádné pochybnosti o tom, že soudobá  hudba může být současně krásná. sama autorka o ní říká: „Posluchač nemusí znát hudební teorii, aby to dokázal vnímat. Svou hudbu píšu pro uši, není nutné ji racionalizovat. Stačí do ní jen vstoupit.“
.
Na březen 2017 je avizována česká premiéra v Národním divadle Brno v režii Jiřího Heřmana, hudebně nastudovaná Marko Ivanovičem a s Pavlou Vykopalovou v hlavní roli. Další role jako ušitá na tělo.

Metropolitní opera New York
Live in HD 10. prosince 2016

Kaija Saariaho: L’Amour de loin

Hudební nastudování, dirigentka: Susanna Mälkki
Reže: Robert Lepage
Pomocná režie: Sybille Wilson
Scéna a kostýmy: Michael Curry
Světelný design: Kevin Adams
Instalace světelného designu: Lionel Arnould
The Metropolitan Opera Orchestra and Chorus
(koprodukce The Metropolitan Opera New York / L’Opéra de Québec)
Premiéra 1. prosince 2016 The Metropolitan Opera New York

Jaufré Rude – Eric Owens
Clémence – Susanna Phillips
Pilgrim – Tamara Mumford

Žádné komentáře:

Okomentovat