Omlouvám se všem, kdo postrádají ve starších příspěvcích fotografie. Jsou začarované někde v googlových střevech.
Pracuji na jejich osvobození, ale chce to čas.

Prohledat tento blog

Nabídka z archivu

Zbavit svět lži je víc než odzbrojení

Následující text je skoro 60 let starý. Modlitba za pravdu Bože, který jsi stvořil národy a všem jsi vdechl touhu žít ve cti, zbav dnešn...

neděle 27. listopadu 2016

Můj pražský klavírní listopad

Původně jsem chtěl psát o recitálu Olgy Scheps, ale pak jsem si uvědomil, že jsem během listopadu slyšel v Praze živě hned 6 skvělých klavíristů, což přímo volá po srovnání. Chronologicky to byli:


4.11.2011 Lukáš Vondráček (30) a SOČR s Michałem Nesterowiczem

O koncertu píši jinde. Prokofjevův Koncert pro klavír a orchestr č. 3 C dur, op. 26 hrál Vondráček naprosto fascinujícím způsobem, který strhl i orchestr k nečekanému výkonu.




9.11.2011 Ivo Kahánek a FOK s Andrejem Borejko

Sergej Prokofjev: Koncert pro klavír a orchestr č. 5 G dur op. 55
Ivo Kahánka jako klavíristu znám a rád ho poslouchám. Ale tady, jak bych to řekl decentně. Naučenej byl, zahrál všechno, co bylo v notách před ním, ale nic víc. V ten večer mne neoslovil.



16.11. Katia Buniatišvili (29) a Česká filharmonie s Ondřejem Vrabcem

Místo Jiřího Bělohlávka se za dirigentský pult při prvním koncertu B řady orchestrálního cyklu České filharmonie postavil její první hornista a asistent šéfdirigenta. Není to žádný nováček, nejen že dirigoval už mnohokrát, ale mezi jeho povinnosti patří i nastudovat v případě potřeby skladbu s orchestrem. Třeba pro hvězdu jako je Gergiev, která pak přijde a jeho práci prodá publiku a kritice. V tomto případě si tedy Vrabec koncert i oddirigoval. Zajímavé jsou trvalé experimenty na postu koncertního mistra houslí. K dispozici nebyl ani jeden, ani Irena Jakubcová, tak zaskočil mladý Jan Mráček, co sedí v třetí řadě prvních houslí u FOKu, a ve druhé části večera Magdaléna Mašlaňová.

Ondřej Vrabec a Katia Buniatishvili
Schumannův klavírní koncert a moll op. 54 zahrála Buniatishvili skvěle, přesto jako celek nevyzněl dost sevřeně, možná díky snad až přílišnému respektu dirigenta vůči klavíristce. 

Kromě toho zazněla na začátku Beethovenova předehra Egmont op. 84 a po přestávce Dvořákova 6. symfonie D dur. Asi nebyla zahrána úplně tradičně, ale mně připadala naprosto nová a objevná, bez zbytečného patosu a sentimentu, i když se určitě najdou takoví, kteří budou kvílet nad tím, jak se mistr obrací v hrobě za předimenzovanou dynamiku.

Na přelomu listopadu a prosince 2016 se Česká filharmonie představí pod vedením šéfdirigenta Jiřího Bělohlávka v pěti metropolích Německa. V dílech Schumanna a Rachmaninova s orchestrem vystoupí gruzínská klavíristka Katia Buniatišvili.


23.11. Guarneri trio - Ivan Klánský (68)

Nemám příliš v lásce akce k nějakému výročí, ale říkám předem, že tahle se povedla. A že duší tria je právě Ivan Klánský. A že k působivému projevu není vždy třeba nespoutanost mládí, což platí zvláště pro komorní muziku.

Snad jen Schubertovo trio bylo příliš dlouhé na to, aby udrželo mou pozornost celých 40 min. Tady je vidět, jaký je rozdíl mezi ním a Beethovenem, kterého trio naservírovalo kromě programu ještě ve dvou přídavcích. A klavírista si všechny skladby skutečně užíval včetně toho, že přídavky nahlas a zřetelně oznámil publiku.

Program
Joseph Haydn: Klavírní trio G dur Hob. XV:25
Ludwig van Beethoven: Klavírní trio D dur op. 70 č. 1 „Geistertrio“
Franz Schubert: Klavírní trio Es dur op. 100 D 929

Interpreti
Guarneri Trio Prague
Čeněk Pavlík - housle
Marek Jerie - violoncello
Ivan Klánský - klavír


24.11. Olga Scheps (30)

Rozporuplné. Krásná, virtuozní, od 6 let v Německu, ale až příliš romantická na můj vkus. Po všech stránkách byla skvělá Chopinova Balada, tedy až na ta zbytečně dramatická gesta, kterými řadu diváků zmátla. Naopak Prokofjevova Sonáta mne zklamala až přílišným a nestylovým romantismem pomalých partií. Ovšem v rychlých a forte hraných pasážích byl její výkon famózní. A nejen v Prokofjevovi.


Program
Fryderyk Chopin: Balada č. 1 g moll op. 23
Fryderyk Chopin: Sonáta č. 3 h moll op. 58
Fryderyk Chopin: Fantasie f moll op. 49
Sergej Prokofjev: Sonáta č. 7 B dur op. 83


26.11. Sir András Schiff (63)

Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert. Má pro ně vášeň a těžko hledá v jejich interpretaci konkurenci. Je držitelem Zlaté Mozart-Medaille Mezinárodní nadace Mozarteum, jeho poslední „schubertovské“ album z července 2015 bylo vyhlášeno nahrávkou měsíce časopisu Gramophone a BBC Music Magazine. Tolik program.

Já dodávám, že hrál poslední sonáty čtyř vídeňských skladatelů klasicismu a raného romantismu a byl naprosto skvělý. Zvláště v Haydnovi a v Beethovenově dvouvěté sonátě s "jazzovou" improvizací. Takhle nějak to vypadá, když muzikant hraje s pokorou ke skladateli a pro radost sobě i posluchačům. Což Rudolfinum ocenilo vstáváním a potleskem bez konce a Schiff reagoval pěti přídavky.


Program
Wolfgang Amadeus Mozart: Sonáta č. 18 D dur KV 576
Franz Schubert: Sonáta č. 21 B dur D 960
Joseph Haydn: Sonáta č. 62 Es dur Hob. XVI:52
Ludwig van Beethoven: Sonáta č. 32 c moll op. 111

Když už jsem tedy všechny vypsal, zbývá místo na celkový dojem. Abych nikoho nepoškodil, rozdám tři ceny: za koncert s orchestrem Lukáš Vondráček, za komorní hudbu Ivan Klánský a za recitál sir András Schiff. Ten navíc zlatý věnec vítěze. Dámy neuspěly, ale příště to může být lepší, navíc je tady adeptek jejich věkové kategorie víc. Třeba dravá Yuja Wang v mnohém připomínající Margarethu Argerich (mimochodem 6.4.2017 hraje ve Vídni Prokofjevovu 8. sonátu), Juliana Avdějeva (vítěz Chopinovy soutěže 2010) nebo sympaticky výstřední Alice Sara Ott, takže je z čeho vybírat.

A nejméně dva z pojednávaných muzikantů se navíc neobávají ostře se politicky angažovat. Katia Buniatishvili vůči Putinovu režimu v Rusku, kde odmítá hrát, a Andras Schiff proti krajně pravicové politice v Rakousku a antisemitismu a rasismu v Maďarsku.

Ale i ostatní mají svůj lidský rozměr. Například Lukáš Vondráček říká, že je úplně normální a jede třeba s přítelkyní na víkend do přírody (a přitom se naučí jednu větu klavírního koncertu), Ivan Klánský má zase v hlavě kromě not i jízdní řády vlaků a letadel. A z dalších je například dirigent Ondřej Vrabec certifikovaným degustátorem vína, zatímco Ivo Kahánek je "sommeliérem" klavírů, které vybírá pro české instituce (aktuálně dva Steinwaye pro Obecní dům v Praze) a Olga Scheps spojila své jméno a krásu s firmami Audi a Chopard.

Žádné komentáře:

Okomentovat